tisdag 10 februari 2009

Tinnitus

På Hörsel- och Dövenheten fick jag samtala med en kurator om min tinnitus och vilken sorts hjälp/självhjälp jag kan behöva framöver. Blir sen kallad i april-maj till en "tinnitusgrupp".
Nu ska jag typ "inventera" mitt liv och hur/när/var jag upplever tinnitusen som mest.
Det är omöjligt att komma från den, att slippa undan. Det går inte att bota. Å andra sidan är det möjligt att det försvinner. Eller iallafall minskar.
De råd och tips hon kunde ge mig nu var:
# Att använda öronproppar vid bullriga miljöer där jag upplever det extra jobbigt. (på jobbet innebär det i skolmatsalen och i personalrummet.)
# Gärna stänga av telefonen emellanåt på jobbet (Yes! tänk om...)
# Fixa nytt headset
# Få avlastning med mina arbetsuppgifter (jag har alldeles för mycket och är ofta stressad)
# Gärna vila och ha det tyst omkring mig när jag kommer hem från jobbet (ack... så bra det låter)
# All fysisk aktivitet är bra (ännu ett skäl till att jag måste börja träna...suck..)
# Avslappningsövningar (när ska jag hinna det... hehehe...)
# Göra sånt som får mig att må bra och som minskar pipet... Typ shopping då ;)

Inga kommentarer: