tisdag 29 december 2009

Vecka 35 med Mitt Lilla Hjärta

5 veckor kvar... eller kanske redan om 3 veckor eller kanske inte förens om 7 veckor... Men jag räknar neråt...
En liten fråga...
-Måste man förbereda sig mentalt genom andning, avslappning, Yoga eller liknande??? Jag har inte engagerat mig i nått sånt... än...
BEBISEN:
Nu väger bebisen nästan 2,5 kg och är ungefär 45 cm lång. Längden på lårbenet är 66 mm. Barnet ökar i vikt med 25 - 30 gram per dag.
90% av alla barn som föds i denna vecka överlever utan några allvarliga men.
Navelsträngen är nästan en halv meter lång. Den är snurrad som en telefonsladd, elastisk och stark.
MAMMAN:
Du kanske kan se en armbåge, fot eller ett huvud sticka ut på magen, när den rör och sträcker på sig. Eftersom livmoderns väggar och din mage sträcks alltmer och blir tunnare, kommer mer ljus in och bebisen kommer att utveckla tydligare dygnsrytm.
Många känner sig lättirriterade nu. Bebisen trycker på överallt. Det är svårt att andas, sitta, stå och sova. Du får räkna med att vakna några gånger per natt för att kissa och vända dig i sängen. Fortsätt dricka mycket vatten även om du behöver kissa så ofta att du lika gärna skulle kunna flytta in på toa – bebisen behöver denna vätska.

1 kommentar:

Emelie sa...

Nej, jag gjorde inte det så mycket. Men något som jag hade nytta av under förlossningen var min djupandning (andas med magen, diafragman), det som man lär sig om man nån gång gått hos sångpedagog eller så. Kroppen blir avslappnad, samtidigt som det hjälper mot smärtan. Ett litet tips!
Kram