torsdag 17 december 2009

Klenätter

Igår gjorde jag degen till klenätterna eftersom den ska stå i kylen över natten. Men idag var det så dags för de där lite krångliga och komplicerade snurrkakorna.
Degen är otroligt lättarbetad, så när man väl fått in den rätta feelingen går det som en dans.
Steg 1: Degen kavlas ut och skärs i sneda remsor. Man gör ett snitt mitt i remsan.
Steg 2: Den ena spetsen viks ner igenom hålet och dras försiktigt ut. Ser proffsigt ut va!? ;)
Steg 3: Degen friteras i kokosfett (alt. matolja)
Steg 4: De färdiga avsvalnade kakorna doppas i strösocker.
Verkar inte så svårt va!?
Men ikväll kom jag på varför det var flera år sen jag gjorde dem sist... De är inte så goda så de är värda besväret med allt kladd och stök som blir... För att inte tala om frityrdoften... Fönstret fick stå öppet resten av kvällen... hihihi...
Hoppas "skåningarna" uppskattar dem mer än vad jag själv gör.

Inga kommentarer: