tisdag 22 december 2009

Vecka 34 med Mitt Lilla Hjärta!!

Bara 6 veckor kvar... :-) (Tja allt från 4 - 8 veckor ska jag nog räkna med, man vet aldrig...) Men jag kommer nog sakna alla mysiga stunder och rörelserna i magen...
BEBISEN:
Ca 2-2.4 kg tung och omkring 42 cm lång. Foten är 6-7 cm.
Nu kan barnet själv bekämpa lätta infektioner med sitt immunförsvar. ´
Det är för stort att flyta omkring i fostervattnet och rörelserna blir större och långsammare. Ibland kan en del barn fixera huvudet i denna vecka, det vill säga lägga sig tillrätta i bäckenöppningen.
Barnet lyssnar till mammans hjärtslag, magen som kurrar och andra kroppsljud. Inte konstigt att en del barn sedan har svårt att ligga själva i vaggan eller spjälsängen. De vill vara nära dig och lyssna till de här ljuden.
MAMMAN:
Händer och fötter svullnar, detta beror på att vätska samlas i kroppen. Din kropp har ökat mängden blod med 50 % under graviditetens två första tredjedelar.
-Skojar du eller?! Igår kväll var mina fötter större än hela Paris.. Faan vad jag såg ut.. Såg ut som om jag stukat foten eller nåt.. suck...
Bebisen tar kalcium från dig för att kunna bilda skelett så därför är det viktigt att du för i dig mycket kalcium, antingen genom att dricka mjölk och/eller genom kosttillskott.

Inga kommentarer: