fredag 28 augusti 2009

Vecka 18 med mitt lilla hjärta

I vecka 18 är din bebis 13 till 14 cm lång från huvud till stjärt och tack vare de nu ökande fettdepåerna väger den omkring 200-230 gram. Den hitintills snabba tillväxten kommer nu att sakta ned något till ett något lugnare tempo. Det finns fortfarande plats i livmodern och din bebis kommer att vara aktiv under perioder då den kan sparka eller till och med göra kullerbyttor! Runt den här tiden kan bebisen också börja känna av alltmer intryck från världen utanför magen och gör sin närvaro känd genom sparkar och slag. Barnet är känsligt för ljus och det kan vända ryggen till om det blir för starkt. Barnet kan nu också göra grimaser och reagerar på ljud och stötar. Livmodern har fortsatt att växa upp i din mage. Din livmoder är vid det här laget ungefär lika stor som en Nätmelon. Nu längtar jag till torsdag då vi ska på Ultraljud... Man ser fram emot varje litet möte med bebisen. Att få känna närheten och beviset på livet jag bär i min mage. Tänk om jag kanske inte är i vecka 18... jag kanske bara är i vecka 17, enligt barnmorskans beräkningar.. På torsdag får vi svar; kl.11.30.

Inga kommentarer: