onsdag 19 augusti 2009

NUP/KUB test

Den 29 juli då jag var i vecka 12+4dgr var vi i Stockholm och gjorde ett NUP/KUB test. Vad är då det?! Jo... Det är ett test för att kolla upp sannolikheten om barnet bär någon kromosomavvikelse typ Down Syndrom.
Så här går det till:
Mamman får lämna ett blodprov, sen görs ett ultaljud där barnets nackspalt mäts. Man tittar oxå på barnets näsben, längd etc. Genom att lägga ihop värdena på blodprovet, mammans ålder, nackspaltens mått etc får man fram en sannolikhet. Min sannolikhet var 1 på 3600. (Dåliga odds hade varit om jag legat under 1:300). Så det kändes skönt! Men det jobbiga är att man nästan måste ha tagit ställning innan hur man ska göra om oddsen är dåliga. Ska man behålla barnet eller inte? Innan jag blev gravid tyckte jag det var ett lätt val, men när man ser det lilla livet man har inom sig som rör sig i magen så blir valet helt plötsligt svårare... Inte så självklart som man trodde. Men vi hade bestämt oss innan och var trygga med det beslutet.
Eftersom jag är rätt gammal... hm...38 år...faktiskt...så ökar ju riskerna och i Växjö blir man bara erbjuden att ta fostervattenprov som innebär ett nålstick in i magen för att testa fostervattnet. Jag ville inte riskera mitt barn eller mig själv med att göra ett sånt test eftersom det i värsta fall kan leda till missfall. Därför valde vi att på egen bekostnad (1700:-) boka tid på en privatklinik i Stockholm. Vi skulle ju ändå till Stockholm på vår semester och testet var tvunget att göras senast i v.13 vilket visade sig innfalla mitt i vår semester.
Kliniken hette "Tittut" gulligt namn va!? Väldigt trevlig personal och proffsiga. Kändes tryggt och avslappnat. Det var riktigt känslofyllt och häftigt med ultraljudet.
Berättar mer om ultraljudet i ett senare inlägg.

Inga kommentarer: