måndag 24 augusti 2009

Ultraljud i v.13

"Tittut" kliniken i Stockholm gjordes ett ultraljud i samband med testerna. Det var riktigt häftigt och känslofyllt att se vårt lilla hjärta snurra omkring och små skutta. Specielt eftersom jag på natten hade en blödning och gick dit med ett tyngt hjärta och en ej beskrivbar känsla av vanmakt och skräck... skulle mitt lilla hjärta vara vid liv? När vi sen fick se en riktigt livlig krabat så rann tårarna... 40 minuter fick vi dela med vårt underverk i både bild och ljud... Vi fick nämligen höra hjärtljudet oxå o det va MAGISKT!!! Vår bebis fick nu sin första komplimang... Låg perfekt och gjorde så att läkaren fick utmärkta mätresultat, så perfekta att han tog några extra bilder för att använda till ett "undervisnings material" de använder sig av. 13 veckor o redan en liten kändis.. hihihi... Stolt mamma redan ;) Här får vi reda på bebisens ålder via längden (huvudet-rumpan) 7,4 cm = 13v+4dgr ... OJ... Vi som trodde jag var i v.12 + 4 dgr.
Vi fick nog 4-5 bilder med oss hem + en CD med 15 bilder till + en DVD med HELA ultraljudet inspelat med rörelser och allt. Gissa om det är häftigt att se. Har nog visat det för alla snart, vårt lilla hjärtas alla rörelser och små skutt... ;)
Under ultraljudet fick vi oss en rejäl överraskning...
-Nämen... här ser jag en tvilling, utbrister läkaren...
Peter o jag tittar på varandra och det känns som om tiden står stilla innan han fortsätter...
-Men tyvärr så har tvillingen inte klarat sig.
Han mäter tvillingen och konstaterar att den levde i 8 veckor.
OJ! Jag bar alltså på tvillingar i 8 veckor. Tvåäggstvillingar. Känns stort, overkligt och priviligerat...
Nu i efterhand är det lite sorgligt samtidigt som man känner en viss lättnad.
Denna bilden föreställer BEBISENs huvud uppifrån (vä) + tvillingen (hö).
Tvillingen kommer troligtvis att tillbakabildas eller så kommer den ut vid förlossningen och det kommer inte att märkas eftersom den bara var ca 1 cm. Vi får se om den syns på nästa ultraljud den 3/9.
Visst e livet en gåva och varje barn ett mirakel?!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Helt otroligt!!!
Kram Mari

Annahoj sa...

Hej! Kul att du ska få barn. Jag hade själv ett tvilling syskon som tillbakabildades. Jag råkade snubbla in på din sida när jag sökte på det.