tisdag 26 januari 2010

Vecka 39 med mitt Lilla Hjärta

BARA 1 VECKA KVAR!!! Kan inte fatta att jag inom kort är MAMMA!! Ofattbart, skrämmande, spännande, nervöst, härligt, mysigt, underbart... Finns inte ord som räcker till hur det känns inom mig just nu... Eftersom jag fortfarande inte känner av förvärkar eller sammandragningar känns det overkligt att det bara är en vecka kvar, men som sagt, det kan ju sätta igång närsomhelst... Peter hoppas på det. Han är trött på att vänta. Han vill bli pappa NU! Sött! :-) BEBISEN: Bebisen väger nu ca 3,5 kg och är omkring 37 cm långt från huvud till stjärt. Hellängd ca 50cm. Fostervätskan förnyas var tredje timme. Navelsträngen är omkring 51cm lång och är ungefär lika lång som ditt barn från topp till tå. Omkring 20% av alla bebisar föds med navelsträngen omkring halsen Vid den här tiden brukar det vara lite lugnare i magen. Det är inte bara trångt, bebisen sover mer då det tar på krafterna att växa och utvecklas. Dessutom samlar barnet energi inför kommande födsel. Lilla Hjärtat 18 v. Oj, vad tiden har gått fort... Då var jag bara "halvvägs". MAMMAN: Din kropp är snart redo att föda. På TV börjar förlossningen typiskt med att vattnet går – mitt i en folksamling, såklart – och fortsätter med ögonblickliga sammandragningar. Om du gått och oroat dig att detta kommer att hända dig, kan du med all sannolikhet sluta. Fosterhinnorna brister i mindre än 15 % av fallen och även om det sker så brukar bebisens huvud fungera som propp Det bästa är att du tar det lugnt om det sker (det kan ta timmar innan värkarna börjar). Din kropp kommer att fortsätta producera fostervatten tills bebisen är född. Vila! Vila så mycket du kan, du behöver alla krafter. Har du svårt att sova på natten, ta igen det på dagen. Det gör inget om du vänder på dygnet, det kommer du i alla fall att göra när barnet är ute. Så sov så ofta du bara kan innan! -Ok! Då ska jag börja med det på måndag när min mammaledighet börjar, för nu har jag inte tid... ;)

Inga kommentarer: