tisdag 19 januari 2010

Vecka 38 med mitt Lilla Hjärta

Endast 2 veckor kvar till BF och endast 8 dagar kvar att arbeta... SEN ÄR JAG MAMMALEDIG i 8-9 månader!!! UNDERBART!!! Det bästa är att jag fortfarande mår väldigt bra! Inga sammandragningar eller förvärkar. De enda molnen på min himmel är halsbrännan, mina svullna händer, fötter och ansikte... suck... Bebisen har börjat fixera sig, men jag väntar fortfarande på att magen skall sjunka mer.. OM den nu kommer att göra det?! BARNET: Barnet är ca 36 cm från huvud till stjärt och vikten ungefär 3,2 kg. Huvudets omkrets är 34,8 cm. Barnets vikt ökar snabbt. Det kan växa med upp till 28 g om dagen. (pojkar tenderar att väga något mer än flickor). Den fortsätter att lägga på sig ett litet lager kroppsfett, som kommer att hjälpa till att hålla rätt kroppstemperatur. Barnet rör sig mindre nu. De stora kroppsrörelser du kände tidigare är små stötar från fötter och knän. Det är barnet själv som bestämmer när det är dags att födas. Forskning visar att graviditetslängden finns programmerad i arvsanlaget. Det är nedärvt från dig och din partner och har bestämts efter vad som är en normal graviditetslängd i just ert fall. Barnet förbereder sig nu för att födas. De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6. Ungefär fyra procent föds före vecka 38. Bara 5% av alla barn föds på sitt beräknade förlossningsdatum. MAMMAN: En del gravida kan uppleva en surrande känsla när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten. En del kvinnor drabbas av besvär med diarré i slutet av graviditeten. Det beror troligtvis på en ökning av hormonet prostaglandin som har till uppgift att tömma tarmen inför förlossning. -Tja...inte än?! ;) Jag känner mig oerhört lycklig lottad som haft en väldigt smärtfri och härlig graviditet!! :-)

Inga kommentarer: