tisdag 5 januari 2010

Vecka 36 med "Mitt Lilla Hjärta"

Typ 4 veckor kvar... :-) BARNET: Din bebis är nu c:a 34 cm från huvud till stjärt och omkring 48 cm från topp till tå och väger runt 2.7 kg. Barnets sugmuskler har blivit starkare och det har blivit rundare i hela ansiktet. Hjärnans slutliga mognad inträffar vid denna tid och en färdig individ gör sig redo att födas. Nu är det bara slutspurten, den sista månaden, kvar men redan nu går det bra att födas till ett liv utanför livmodern. Barnet lägger på sig ytterligare ett kilo under den sista månaden. MAMMAN: Din mage kan börja sjunka ner lite och det blir lättare att andas, men det kan fortfarande vara svårt att hitta en bekväm sovställning. Många kvinnor sover oroligare, har mer halsbränna och springer och kissar stup i kvarten, även nattetid. Det beror på att livmodern trycker på urinblåsan. Nu kanske din vikt stannar till förlossningen. -YES!! Det hoppas jag verkligen! För nu tycker jag att jag e stor nog! Nu är det vanligt att man kan känna sig lite nedstämd och irriterad. Det är påfrestande att vara stor och tung och allt går långsammare än det brukar göra. -Hm.. jag måste nog säga att jag inte alls känner mig klumpig, stor eller tung... Än så länge kanske jag ska lägga till... Irriterad då?? Nää, inte jag inte... Aldrig!! Kanske man ska börja packa BB väskan redan nu?? Vad kan behövas... - Journal från barnmorskemottagningen, kamera, musik, min mini PC, mobilen, tjocka strumpor/tofflor, mjukisbyxor, tandborste, tandkräm, hårborste, hårsnoddar, tvål och schampo, amningsbehå och amningskupor, kläder till bebisen, matsäck... Ojojoj... får nog ta en resväska tror jag.. *fniss*

Inga kommentarer: