tisdag 20 oktober 2009

Vecka 25 med mitt Lilla Hjärta

Barnet: 800 gram och 24 cm lång från huvud till stjärt. Nu börjar sista tredjedelen. Det händer inte så mycket utvecklingsmässigt utan barnet ligger och växer och mognar. Många rör sig mycket medan andra är mer stillsamma. Dygnsrytmen är mer tydlig. Barnet har perioder då det är vaket och det sover på mer bestämda tider. Bebisen kan nu göra mer saker med sina händer, som till exempel knyta dem till nävar och ta tag i och hålla sina fötter. Det är också nu som den börjar föredra höger eller vänster hand. Skelettet fortsätter att hårdna. De permanenta tänderna bildas långt in i tandköttet men kommer inte att bryta fram förrän barnet börjar tappa sina mjölktänder i sexårsåldern. Man vet att bebisen dricker av fostervätskan som smakar ganska sött. Och om man sprutar in något beskt dricker bebisen mindre. Smart för att vara så liten! (ingen riktig bebis, den e gjord i marsipan... helt otroligt!!) Mamman: Livmodern har vuxit ordenligt senaste veckan och är nu ungefär stor som en fotboll. Allt eftersom kan du få ont i ryggen, kramp i benen och känna ett tryck ned mot bäckenbotten. Kramper är vanligt och kommer att vara det även längre fram. Barnet kan trycka på blåsan vilket medför att du måste gå på toaletten ofta. Det kan hända att du lättare blir andfådd nu. Tänk på din hållning och vila mycket. Vissa kvinnor upplever flest fosterrörelser när de vilar. -Japp... det stämmer och också när jag sitter vid datorn på jobbet... Blir lika snopen varje gång för det kommer så plötsligt... ;)

3 kommentarer:

Sofia sa...

Grattis till er lilla bebis, Jag och min sambo väntar själv på vår första som beräknas komma 11/1. Hamnade på din sida av en slump när jag googlade på svininfluensan, tänkte nu fråga dig vad du kom fram till? Ska du vaccinera dig?

Misan-Maries blogg sa...

Hej Sofia!
Grattis själv!
Ja, jag ska vaccinera mig. Efter samtal med min barnmorska som rådde mig att göra det. Vaccinet innehåller inget nytt eller konstigt så det ska vara säkert. Sen går inte vaccinet ut till bebisen. Men däremot så får barnet antikroppar genom att jag vaccinerat mig. Sen är riskerna större om jag skulle bli sjuk än vaccinet. Ungefär den förklaringen jag fick.
Mvh Marie

Sofia sa...

Tack! Vi får se hur mitt beslut slutar :)