söndag 11 oktober 2009

Ska jag vaccinera mig mot svininfluensan???

Läste en jätte bra artikel idag i "Vi Föräldrar - Gravid" om svininfluensan och om man ska eller inte ska vaccinera sig när man är gravid/ammar.
Lite axplock ur artikeln:
Bara för att man är gravid löper man inte risk att smittas lättare än andra av svininfluensan. Men om man däremot blir smittad och är gravid, så riskerar man lättare att få allvarliga följdsjukdomar. Svininfluensan i sig ger inte fosterskador.
När man är gravid är man generellt känsligare för att drabbas av infektioner. Det är för att immunförsvaret ställer om och är nedpressat hos mamman eftersom hon har en främmande kropp inom sig - barnet. Om immunförsvaret inte var nedpressat skulle mamman stöta bort barnet. I slutet av graviditeten tar barnet så mycket plats att lungorna inte kan utvidga sig ordentligt, vilket ökar risken för lunginflamation.
Enligt SMI har djurstudier gjorts som visar att vaccinet inte ska vara farligt vare sig för den gravida mamman eller fostret. Däremot finns det i dagsläget inga studier som gjorts om vilka långtidsbiverkningar som vaccinet kan ge.
Likaså finns det studier som talar för att barn som ammas kan ha ett visst skydd mot influensan om deras mamma vaccinerats mot influensan. Amningen i sig är inte heller farlig om mamman har svininfluensan, viruset smittar inte genom bröstmjölk.
Läs mer på www.viforaldrar.se
Nu till den största och viktigaste frågan..
Ska jag eller ska jag inte vaccinera mig???
Tidigare sa jag definitivt NEJ! Vill inte utsätta mitt ofödda barn för onödiga risker, men nu...
Tvekar... OM Mitt Lilla Hjärta inte tar skada, så ska jag nog vaccinera mig. Vaccinet sägs ju även ge skydd under tiden jag ammar.
Men det är inget lätt beslut att ta ska jag säga... Känns som att behöva välja mellan pest eller kolera..suck...

1 kommentar:

Christina sa...

Max står i förturskö med tanke på hans besvärliga infektionsastma. Den 21 okt ska han vaccineras. Först tänkte jag inte vaccinera mig, men så läste jag en kommentar i en artikel från en mamma till ett cancersjukt barn (4 år som åt cellgifter som gjorde att det inte kunde vaccineras) som tyckte att det var viktigt att så många som möjligt vaccinerade sig för att inte smittan skulle spridas till de som inte kunde ta vaccinet och som verkligen skulle kunna bli sjuka. Nu tänker jag ta erbjudandet om/när det kommer, om inte annat för andras skull. Där ser man, mediernas makt :-)