torsdag 16 december 2010

Operation

Jahapp då va det klart!
Operationen är överstökad och det gick förhållandevis bra. Jag tog bussen ner till stan (som faktiskt, trots all snö var punktlig). En timme innan utsatt tid satt jag i väntrummet, detta för att jag skulle få lite lugnande innan operationen. Kan säga att jag var rätt nervös och orolig, trots att jag fått lugnande... undra hur jag hade varit om jag inte fått det?? Nervvrak??

Min läkare Maria, var mkt pedagogisk och ingav förtroende och det hjälpte lite. Sköterskorna va så goa. De pratade på och skojade. De visste ju om min rädsla och hur förra operationen hade gått. Jag hade svårt att slappna av och under hela operationen som tog ca 20 minuter låg jag och väntade på att det skulle göra ont... Till min lycka gjorde det inte ont nån gång. Jo, lite när bedövningen lades. 

Men det som var lite obehagligt var när hon började dra i senorna... Dra och dra, det kändes som om hon skulle rycka ut dom... hihihi... Jag sa till henne att det känns precis som om tummen rör sig.. O ja, det gjorde den visst. Min tumme var hennes lilla marionettdocka typ... hehehe... Fram och tillbaka, fram och tillbaka...

Nu är min handled inlindad som ett litet paket. Jag ska inte belasta handen på minst en vecka utan jag ska bara vifta med fingrarna då och då och peka med hela handen åt Peter... Gör det, gör si, gör så... *fniss* Skojar bara, det kommer jag nog inte att göra. Men som Christina skrev på FB: "No more mrs nice girl"!! Måste tänka: Ta det lugnt med handen! Gör inte allt själv! Be om hjälp! Det är en utmaning bara det, för envisa "jag kan själv Marie".
Är sjukskriven en månad och Peter är därför hemma och tar hand om William. Han vabbar så att säga. Behövde inte ta av sina pappadagar.. Bra va?!

3 kommentarer:

Emelie sa...

Skönt att du fick en bättre upplevelse denna gången:)
Ang. julkort, så tror jag att det är sista dagen i dag, om man vill vara säker på att de kommer fram innan jul. Så får du iväg dem i dag, så är det nog lungt:)
Kram!

Naemi sa...

Hej - läste om dina operationer av quervains. Jag skall också göra det men är RÄDD för att svimma osv osv.
fråga - var gjorde du din operation?

Är du helt bra nu?

Hade du mycket ont efteråt?
Mvh // Naemi

Misan-Maries blogg sa...

Hej Naemi!
Jag gjorde min operation på ortopeden i Växjö. Personalen var fantastiskt och väldigt lyhörd. Tala om att du är rädd och orolig. Det hjälpte mig, för min läkare berättade vad hon gjorde, varför, att jag inte kommer känna nåt osv, vilket lugnande mig. De tar dig på allvar och det känns skönt och lugnande.

Jag är nästan helt bra i den sista handen jag opererade, Den först är helt bra. Sååå skönt!
Nä, faktiskt så hade jag inte så ont efteråt. Det räckte med Alvedon de första dagarna.

jag är glad att jag gjorde operationerna och inser nu i efterhand att min oro var obefogad. Men jag blir lätt sån.
Lycka till Naemi! Det kommer gå bra!