tisdag 24 november 2009

Vecka 30 med Mitt Lilla Hjärta

Tänk! Jag e redan i vecka 30!! Bara 10 veckor kvar!! Oj, vad tiden går fort...
Jag är glad för varje dag som jag mår bra och inga nya krämpor dyker upp. Mår oförskämt bra faktiskt!!!
-Tja... Halsbränna, förvärrad tinnitus, trötthet på eftermiddagarna och det faktum att jag e vig som ett kylskåp är ju visserligen inte mycket att gnälla över men det frestar ju på. :(
Barnet:
Är nu ca: 38 cm lång och ca 1.5 kg tung.
Håret på huvudet blir tjockare och barnet öppnar och sluter sina ögonlock. Benmärgen har till uppgift att producera röda blodkroppar och tar nu över detta från levern. Skelettet hårdnar och lungorna, hjärna och muskler mognar ytterligare.
En del barn börjar redan nu att lägga sig med huvudet i bäckeningången. Det är den vanligaste och enklaste födelsepositionen. Hårda sparkar upp mot bröstkorgen och ett ökat tryck mot bäckenbotten, där barnets huvud pressar på, kan bli kännbart.
För förstföderskor fixeras barnet ofta tidigare.
Barnet växer mycket och ökar nu från drygt 1 till 3,5 kilo på bara tio veckor. Barnet vaggas till sömns av mammans rörelser och vaknar ofta när hon lägger sig. Den dygnsrytm som barnet har
i slutet av graviditeten kan även hålla i sig efter födseln.
Mamman:
Många kvinnor klagar över en tilltagande trötthet. Var noga med att äta bra näringsrik mat, att sova ordentligt. Du går in i den sista delen av graviditeten och det ställer stora krav på dig, både fysiskt och psykiskt. Lyssna till din kropp, var snäll mot den och ha tålamod. Det här är en speciell tid i livet. Glöm inte att ta en paus mitt på dagen. Dina lungor måste ta upp ca 20 % mer syre och stöta ut mer koldioxid med varje andetag, eftersom du också andas för ditt barn.
Passa på att göra sånt som du gissar att du inte hinner sedan. Gå på bio, fika med en kompis, gå till tandläkaren eller frisören.
-Tja.. kanske lyxa till det med en hotellnatt med min käraste...

Inga kommentarer: