fredag 19 mars 2010

Quervains sjukdom

Då var det bekräftat. Jag har fått Quervains sjukdom. Det är en inflammation/överansträngning i senan som går till tummen. Nyblivna mammor kan visst drabbas av detta pga nya, enformiga, ovana rörelser med sitt nyfödda barn. Det visade sig att detta är inget som går över av sig själv utan det kräver åtgärder. 1. En skena för att avlasta senan. Om inte det hjälper... 2. En kortisonspruta i senan. Om inte det heller hjälper... 3. Operation Så för Guds skull håll tummarna (ni som har friska) att det hjälper med skenan. Var idag på arbetsterapin och fick en skena utformad efter min hand. Hon tog plast som värmdes så den mjuknade och sen la hon den runt min hand där den stelnade och på så sätt passade mig. Den ska jag ha på mig dygnet runt i tre veckor. Lider mest av att jag inte kan ta hand om William som jag vill utan smärta. Man blir också klumpig när man ska lyfta, byta blöja, bära etc...

Inga kommentarer: